آشنایی با انواع سنسورهای صنعتی
نوشته شده توسط : موضوعات برتر


سنسور صنعتی وسیله ای است که پارامترهای مختلفی مانند دما و رطوبت را به داده های هوشمند برای ماشین ها و دستگاه ها تبدیل می کند. تفاوت های زیادی بین سنسورهای سنتی و همتایان صنعتی آنها وجود دارد. بیشتر این تفاوت به نقاط قوت آنها برمی گردد. سنسورهای مورد استفاده در صنعت قابلیت های زیادی دارند. به عنوان مثال، یک سنسور دما که در صنعت استفاده می شود، قادر است دما را در محدوده بسیار وسیعی تعیین کند. همچنین قطعات و اجزای مورد استفاده در سنسورهای صنعتی دارای مقاومت و کیفیت بالایی هستند تا در شرایط سخت و نامناسب عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند. در این قسمت به بررسی قطعات صنعتی سنسور صنعتی و انواع آن می پردازیم

سنسور صنعتی چیست؟

حسگر به نام سنسور بخشی است که شرایط محیطی و عوامل اطراف خود را تشخیص می دهد. در واقع، ساختار حسگرها قادر به درک و تشخیص شرایط اطراف خود هستند و به کمیت های قابل اندازه گیری حساس هستند. این مقادیر مورد نظر عبارتند از:

فشار

درجه حرارت

رطوبت

شدت نور

سرد

و مواردی از این دست وجود دارد. خروجی اکثر انواع سنسورهای صنعتی الکتریکی و به صورت سیگنال می باشد. دلیل آن این است که انرژی الکتریکی به راحتی قابل انتقال است. سیگنال خروجی توسط دستگاهی به نام کنترل کننده پردازش دریافت می شود، تجزیه و تحلیل می شود و برای کنترل تجهیزات دیگر استفاده می شود.

سنسورهای صنعتی چه مزایایی دارند؟

سنسورها نقش بسیار مهم و حیاتی در کارخانه ها و بخش های تولیدی در صنایع ایفا می کنند. بدون استفاده از این دستگاه های اتوماسیون صنعتی، آنها قادر به انجام وظایف مورد نیاز خود نیستند. بنابراین، صنایع امروزی بدون این حسگرها ناقص خواهند بود. وظیفه اصلی این سنسورها تشخیص و شناسایی شرایط فیزیکی است که برای آنها طراحی و ساخته شده اند و سپس سیگنال هایی را برای نشان دادن این شرایط به کنترل کننده خود ارسال می کنند. از سوی دیگر، دستگاه گیرنده نیز به گونه ای طراحی شده است که قادر به خواندن و درک این سیگنال ها باشد. بنابراین در دستگاه های plc که کنترل کننده های بسیار قدرتمندی هستند باید از سنسورهای استاندارد برای تشخیص این موضوع استفاده کرد. این استانداردها برای انواع تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی تعریف و تدوین شده است.

انواع سنسورهای صنعتی چیست؟

برای کنترل کمیت های مختلف در کارخانه ها و صنایع مختلف، به انواع مختلفی از سنسورها نیاز داریم. در واقع برای هر کمیت مورد نظر یک سنسور مخصوص طراحی و ایجاد می شود. بنابراین دامنه این سنسورها بسیار وسیع خواهد بود. تعداد کمی از سنسورهای صنعتی مورد استفاده در صنایع عبارتند از:1688



سنسورهای دما

سنسورهای فشار

سنسورهای رطوبت

سنسورهای لمسی

حسگر تصویری

حسگر حرکتی

سنسورهای لرزش

سنسورهای رطوبت

سنسور رنگ

سنسور سطح

سنسورهای گاز

سنسور فاصله

سنسورهای شدت نور

البته این سنسورها نه تنها در بخش صنعتی کاربرد دارند، بلکه در بسیاری از موارد در منازل نیز کاربرد دارند.

نوع سنسور دیگر

1- سنسور صنعتی تماسی: این نوع از طریق تماس مکانیکی شامل کلیدهای قطع و وصل و با کمک مبدل فشار کار می کند.

2- سنسور مجاورت صنعتی: این نوع فقط در مجاورت سیستم تست شده و بدون هیچ گونه تماسی کار و عمل خواهد کرد. در واقع این نوع سنسورها شبیه چشم کنترلر هستند.

3- سنسورهای صنعتی دیجیتال: در صورتی که سنسور تحت تاثیر عوامل فیزیکی قرار گیرد به عنوان سوئیچ عمل می کند.

4- سنسور صنعتی آنالوگ: در این نوع سنسور خروجی ولتاژ ثابت است. همچنین عملکرد آن تابعی از فاصله سنسور از قطعه است.

بخش‌های دیگری برای سنسورهای صنعتی وجود دارد که بر اساس ویژگی‌های گروهی کار می‌کنند. مانند تقسیم بندی بر اساس نوع محصول و عوامل دیگر

سنسور صنعتی در زمینه اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی اساساً فرآیند خودکارسازی فرآیندهای مورد نیاز در کارخانه ها است. این کار با استفاده از کنترلرهایی مانند PLC و سنسورها انجام می شود. این سیستم های اتوماسیون معمولا با ماژول های مورد نیاز ساخته می شوند. به عنوان مثال، اگر می خواهید از یک سنسور برای یافتن دما استفاده کنید، یک دستگاه سازگار باید نزدیک آن باشد. در این صورت محصول عملکرد مناسب خود را خواهد داشت. اکثر سنسورهای مورد استفاده در صنعت در فرکانس های پایین کار می کنند. این قطعات خاصیت دیگری نیز دارند که یکی از مهم ترین و مهم ترین آن ها زمان واکنش است. این زمان در بسیاری از کاربردها بسیار مهم است. یکی دیگر از عواملی که در هنگام استفاده از سنسور صنعتی باید در نظر گرفته شود، دمایی است که تجهیزات در آن نصب می شوند و به تمام قطعات کار می کنند.





:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 64
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: